تبلیغات
ثقلین 59 - حجاب را درست بنویسیم درشت ننویسیم!

اللهم عجل لولیک الفرج ______ تقدیم به دایی شهیدم...! ناقابل ___

حجاب را درست بنویسیم درشت ننویسیم!
نظرات () |

  1- یكی از مترقی ترین و اجتماعی ترین احكام اسلام كه زمینه ساز تحرك و نقش آفرینی نیمی از نیروی جامعه در صحنه سیاسی- اجتماعی و اقتصادی است، «حجاب» است. حجاب عاملی است كه حضور اجتماعی زنان را در تمامی عرصه ها فارغ از نگاه های جنسیتی تعریف كرده و بدین وسیله با رویكردی انسانی، شرایط حضور اجتماعی زنان را بدون استثمار و سوء استفاده از جذابیت های ظاهری زنانه فراهم می سازد. به دلیل اهمیت، بازتاب های روانی و اجتماعی مختلف و جایگاه والای این حكم دینی است كه در وصیت نامه شهدای دفاع مقدس كه به نوعی عصاره هدف رزمندگان از جهاد در راه خداست، اهمیت سیاهی چادر بانوان همطراز سرخی خون شهیدان ارزیابی می شود؛


- ای خواهرم؛ قبل از هرچیز استعمار از سیاهی چادر تو می ترسد تا سرخی خون من. «شهید محمدحسن جعفرزاده»
- توصیه ای كه به خواهران دارم این است كه اگر می خواهند خون شهیدان را پایمال نكنند، این است كه حجاب خود را حفظ كنند. «شهید آبیاران»
- ... و شما خواهران حجاب خود را حفظ كنید كه حجاب شما سلاح شماست. «شهید اسماعیل اسكندری»
- وصیت من به خواهرانم این است كه در شهادت من مثل زینب(س) عمل كنید و حجاب كه اصلی ترین مسئله است را رعایت كنید كه حجاب حمایت از خون شهداست. «شهید علی آقاباقری»
2- از كشف حجاب اجباری رضاخان تا قانون منع حجاب و پوشش اسلامی در كشورهای مدعی آزادی، تساهل و مبانی پلورالیستی چندان فاصله نیست. حجاب و پوشش اسلامی پرچم ایستادگی و مبارزه در برابر اندیشه های سكولاریستی غرب، مبنی بر جدایی دین از عرصه اجتماعی و سیاسی از یك سو و رشد فردیت، شیء انگاری و اصالت لذت برمبنای باورهای انسان گرایانه از سوی دیگر و نهایتا تقلیل انسانیت زن به ابزاری سودجویانه و لذت طلبانه است. برخلاف دیدگاه ترویج شده كنونی، حضور زن بدون پوشش ظاهری و حریم، حضوری كاملا مردسالارانه است. وقتی زنان با نمایش «تن» خویش وارد فضای جامعه می شوند، نتیجه چنین حضوری، لذت جویی بیشتر مردان، نادیده گرفتن شخصیت انسانی زنان و استثمار هرچه بیشتر آنان در یك میدان قدرت نمایی مردانه است. به همین دلیل، اسلام با احترام به كرامت و شخصیت زنان، نه تنها مانع این حضور نیست، بلكه با تجویز حجاب، مانع از نگاه ابزاری و مردسالارانه به زن و استثمار اوست.
هرچقدر انسان غربی بیشتر خدا را نادیده می گیرد، زن غربی بیشتر از شخصیت انسانی خویش فاصله گرفته و در قالب ابزار و كالایی لذت بخش استثمار می شود. مخالفت غرب با حجاب نیز دقیقا ناشی از همین مسئله است، چرا كه حجاب فقط هویت بانوی مسلمان نیست، بلكه سلاح وی نیز هست. سلاحی كه علاوه بر كاركردهای فردی مانند امكان فعالیت اجتماعی زنان به دور از نگاه های جنسی، كاركردهای اجتماعی مانند آرامش بخشی، حفظ استحكام خانواده، جلوگیری از ابتذال فضای اجتماعی و مقابله با نقشه های دشمنان برای ترویج اباحه گری را نیز به همراه دارد.
3- در روند اعمال سیاست های رضاخانی در راستای كپی برداری از آتاتورك و فرنگی و مترقی شدن ایران، مهمترین مخالفت علما و مراجع با رژیم رضاشاه در ماجرای كشف حجاب رقم خورد. مرحوم آیت الله حائری یزدی ضمن رعایت جوانب قضایا از مسئله كشف حجاب اظهار نفرت نمود و چون احساس كرد این نقشه شنیع، جدی است و كارگزاران رژیم به شدت پیگیر عملی ساختن آن حتی در شهر مذهبی قم هستند، به عنوان اعتراض، جلسات درس و بحث و نماز جماعت خود را تعطیل كرد و تنفر خویش را از حوادث پیش آمده اعلام نمود. چون عده ای از روحانیون و بازاریان نزد ایشان آمدند و درخصوص كشف حجاب و عوارض ناگوار آن مطالبی به عرض آیت الله حائری رسانیدند، آن مرجع عالیقدر به رگهای گلویش اشاره كرد و گفت: باید تا پای جان مقاومت نمود. من ایستاده ام، چرا كه مسئله حجاب چیزی [ است] كه ضرورت دین است و بنا به نص قرآن واجب شمرده می شود. (آثار الحجه ، ص 05، خورشید حوزه های علمیه، محمد محمدی اشتهاردی، ص 105)
قیام گوهرشاد، مجاهدت بی دریغ علما و شهادت هزاران مسلمان در حریم رضوی گواه پیشینه و ریشه خلل ناپذیر حجاب در جامعه ایران است.
4- پیرامون شكل و سیاق حجاب در جامعه ایرانی، بهترین و متعالی ترین نوع حجاب به انتخاب بانوان ایرانی «چادر» است. در این باره رهبر معظم انقلاب بیانات قابل توجهی مطرح فرمودند:
زن در این جا حجاب خودش را حفظ می كند. مردم ما چادر را انتخاب كرده اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم كه «حتما چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم كه «چادر بهتر از حجابهای دیگر است.» ولی زنان ما می خواهند حجاب خودشان را حفظ كنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملی ماست. چادر، پیش از آن كه یك حجاب اسلامی باشد، یك حجاب ایرانی است. مال مردم ما و لباس ملی ماست (بیانات رهبری به مناسبت ولادت حضرت زینب(س)
02/7/1373).
به نظر ما، بحثهایی كه در باب پوشش زن می شود، بحثهای خوبی است كه انجام می گیرد؛ منتها باید توجه كنید كه هیچ بحثی در این زمینه های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلا بیاییم با خودمان فكر كنیم كه حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فكر غلطی است. نه این كه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یك نشانه ملی ماست؛ هیچ اشكالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحركی هم در زن ندارد. اگر واقعاً بنای تحرك و كار اجتماعی و كار سیاسی و كار فكری باشد، لباس رسمی زن می تواند چادر باشد و همان طور كه عرض كردم- چادر بهترین نوع حجاب است. (بیانات رهبری به مناسبت میلاد حضرت زهرای مرضیه 4/01/1370)
حجاب برتر كه شما اشاره كردید- كه مراد همین چادر ایرانی خود ماست- حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت. البته من هیچ وقت نگفتم كه چادر را در جایی اجباری كنند؛ اما همیشه گفته ام كه چادر یك حجاب ایرانی است و زن ایرانی این را انتخاب كرده و خوب حجابی هم هست و می تواند كاملا حفاظ و حجاب داشته باشد. حالا بعضیها هستند كه از هر چه ایرانی و خودی است، ناراحتند و دلشان را می زند؛ دلشان می خواهد سراغ چیزهایی بروند كه از خودی بودن دورتر است! به هر حال اگر حجاب را حفظ كنند، باز هم خلاف شرعی انجام نداده اند؛ منتها چیز بهتری را از دست داده اند. (4/21/1377)
5- هیچ كشور و سیاستمداری هرگز پیرامون اصول اولیه و منافع اصلی كشور خود بحث نمی كند. همیشه دعواهای سیاسی در سطح داخلی منوط به اختلاف نظر در فرعیات و حواشی است. مثلا هیچ كدام از سلیقه های سیاسی جاری در كشور از گروه های مختلف اصولگرایی گرفته تا جریان اصلاح طلبی هرگز پیرامون اصل نیاز به انرژی هسته ای یا استقلال از بیگانگان با یكدیگر نزاع نمی كنند. چرا كه هر نوع تشكیك در اصول باعث به هم ریختگی كل ساختار و مجموعه خواهد شد. باتوجه به خلل ناپذیری و استواری حكم حجاب و اهمیت و ارزش «چادر» به عنوان «حجاب برتر و لباس ملی» همه سیاستمداران از همه سلیقه های مختلف باید تمام همت خویش را بر وحدت نظر پیرامون این باور دینی و ملی قرار دهند. زیرا «چادر» بانوان ایرانی اكنون به عنوان سمبل اسلام امام خمینی(ره) و به نوعی پرچم انقلاب اسلامی در جهان است.
تقلیل این باور دینی، اصولی و ملی به سفره ای برای بازی ها و سهم خواهی های سیاسی و نردبانی برای كسب آرای مردم بزرگ ترین ظلم به باور دیرینه مردم و در حكم زدن ریشه است. اینكه عده ای تصمیم بگیرند با سوءاستفاده از عنوان عفاف و حجاب براساس سلیقه خویش در آستانه انتخابات، ویژه نامه ای ترتیب داده و سپس افرادی دیگر به دلیل مخالفت با محتوا و نوع كار، جنجالی بر سر موضوع راه بیندازند كمترین نتیجه اش دستمایه شدن این باور اصولی، تردید در پذیرش و اجرای آن است.
در این باره هشیاری نیروهای متعهد ضروری است تا بدون قرار گرفتن در پازل بازی های سیاسی به تبیین موضوع به دور از نگاه های سلیقه ای و سكولار بپردازند.
طرح گزینش بانوان نقش آفرین به بهانه بررسی نجابت و پوشش زن ایرانی و اتخاذ رویكرد یكی به نعل و یكی به میخ، بررسی پدیده گشت ارشاد، سیره اهل بیت در برخورد با خانواده، موضوع والدین و تربیت، پیشینه حجاب، بیانات امام و رهبری، بحث معرفی بانوان ورزشكار و علمی برتر و... مشخص است كه آش شله قلمكاری خواهد شد كه نه درست به این پرداخته و نه آن را بافته و طبیعی است كه موجبات بهره برداری سیاسی عده ای و شادی دشمنان نظام خواهد شد.وقتی نگاه های لیبرال، سكولار و سیاست زده تمام تلاش خود را می كنند تا بین شرایط و الزامات زندگی مدرن و امروزی با قوانین دینی فارغ از تبیین صحیح موضوع، رجوع عالمانه و عمیق به مبانی دینی و فهم وضعیت موجود جمع ببندند، انتظاری جز این نمی توان داشت. بنابراین لازم است تا با تغییر نگاه به مقوله حجاب از یك امر سلیقه ای و شخصی به یك باور عمیق و ریشه دار دینی، ملی و اصولی مانع موج سواری رسانه ای، ایجاد جنجال و برهم زدن آرامش روانی جامعه از یك سو و تقلیل و تنزل اعتقاد به حجاب و چادر شویم.

عاطفه صادقی
کیهان  
منبع



:: مرتبط با: حجاب و عفاف ,
:: برچسب‌ها: زن ,
نویسنده : بسیجی
تاریخ : چهارشنبه 17 اسفند 1390
زمان : 05:08 ب.ظ


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.









» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :